De naam ‘de Brik’ komt van een vliegtuig gebouwd door Marinus van Meel in 1913. De door het leger opgerichte LVA (Lucht Vaart Afdeling) heeft de kist gehuurd en later aangeschaft, en daarmee werd ‘de Brik’ het eerste militaire toestel van de luchtmacht!
De club heeft nu zo’n 100 leden. Voor een goede band met de club verwachten wij dat nieuwe ledenregelmatig in de gelegenheid zijn om te komen vliegen en ‘de Brik’ als primaire club zien. Vooral ook jongeren zijn van harte welkom.
De Brik is aangesloten bij de KNVvL. Dat betekent dat leden tevens lid zijn van de KNVvL.
Opgericht in 1975 heeft ‘de Brik’ inmiddels zijn 7e lustrum achter zich! In deze jaren heeft de club zich ontwikkeld in verschillende disciplines binnen het modelvliegen. Vooral het vliegen met wat grotere schaalmodellen (al dan niet meermotorig) is goed vertegenwoordigd. Binnen de vereniging is hiervoor zeer brede kennis opgebouwd, dit geldt ook voor helikopters! Deze kennis omvat het geheel zelf ontwerpen en tekenen van een model tot het bouwen en vliegen, en een schaalgetrouwe afwerking! Dit gebeurt m.b.v. van verschillende materialen zoals hout, epoxy, glas- en carbonweefsels en verschillende metalen . Binnen de vereniging zijn diverse leden die o.a. vliegtuigen voor Phantasy in Blue ontwerpen, bouwen en vliegen.
Als clubonderkomen beschikken wij over een riant clubhuis. Het onderhoud en de exploitatie gebeurt door de leden zelf. Elke laatste vrijdagavond van de maand is er vanaf 19.00 uur een clubavond. Het is inmiddels een goede gewoonte dat ook de ‘aanhang’ regelmatig meekomt! Voor nieuwe leden zijn de clubavonden goede gelegenheden om kennis te maken met andere leden.
Welkom op ‘ons’ vliegveld. Dat is in dit geval letterlijk te nemen, want wij zijn als vereniging te gast op het Militair Luchtvaart terrein “Deelen”. Daar beschikken wij over een “full size” landingsbaan met een lengte van 3300m en een breedte van 30m! Het vliegen vindt, afhankelijk van de windrichting, plaats op verschillende locaties op de hoofdbaan of rolbanen. We vliegen dus in principe altijd vanaf een verharde baan. Voor zwevers is meestal gelegenheid om boven gras te starten en te landen. Voor helikopters zijn aparte locaties toegewezen, zodat gelijktijdig vliegen meestal mogelijk is.
In principe mag alleen worden gevlogen met radiografisch bestuurde modellen, die volgens de KNVvL normen zijn gekeurd. Vliegers moeten een KNVvL brevet hebben voor de klasse waarin zij vliegen. De club beschikt over instructeurs, examinatoren en keurmeesters voor alle klassen.
Jetvliegen is toegestaan, maar dan wel met strenge veiligheidsmaatregelen. Zo moet een vlieger altijd begeleid worden door een ‘co-piloot’. Het vliegterrein ligt midden in de bossen, aan de rand van de Hoge Veluwe, daarom mag er niet met jets worden gevlogen tijdens alarmstatus oranje of rood.
Het vlieggebied Deelen wordt gebruikt voor vliegoefeningen. Wanneer er geen oefeningen zijn, mag er in de avonduren na 16.30 uur en in het weekend met modelvliegtuigen worden gevlogen.
Onze medegebruikers zijn de zweefvliegverenigingen Zweefvlieg Club Deelen en Zweefvlieg Club Rotterdam.
De basis wordt permanent bewaakt. Leden hebben op vertoon van een identiteitbewijs toegang. Bezoekers moeten door een lid met een geldige Defensiepas worden begeleid en dienen een geldig identiteitbewijs bij zich te hebben.
Het bestuur bestaat sinds 10 maart 2023 uit de volgende personen:
De afkorting KNVvL staat voor Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (zie website en specifiek de afdeling modelvliegsport). Dit is een overkoepelend orgaan voor alle luchtsporten. Wij vallen onder de afdeling modelvliegsport. De kNVvl organiseer(de) ook activiteiten als bijvoorbeeld een modelvliegkamp. Hieraan kun je echter alleen aan deelnemen als je lid bent van de KNVvL. De KNVvL zorgt ook voor alle regels voor het modelvliegen. Hier komt ook de regel vandaan dat je alleen op een erkend modelvliegterrein mag vliegen. Sommige mensen gaan echter modelvliegen zonder dat ze die regels goed kennen. Hierdoor komt het nog regelmatig voor dat mensen in een woonwijk (helikopter) vliegen en daarmee de hobby in een kwaad daglicht stellen. Met het lidmaatschap ben je WA verzekerd tegen ongelukken. Schade aan anderen wordt in eerste instantie vergoed door je eigen WA verzekering, daarna door de WA verzekering van de KNVvL tot maximaal 1.250.000 euro (een nieuw vliegtuig moet je zelf betalen).
Als vereniging volgen we de richtlijnen van de KNVvL. Dit betekent dat je als lid van ‘de Brik’ ook lid bent van de KNVvL. Lid worden van de KNVvL is automatisch inbegrepen bij het lidmaatschap van ‘de Brik’. Het lidmaatschap wordt tegenwoordig afgedragen door de vliegclub en is dus een onderdeel van contributie van de vereniging
Je mag alleen zelfstandig vliegen met een voor die discipline benodigd brevet. Er bestaan voor elke klasse (motor, zweef en helikopter) een A, een B en C brevet. De B- en C brevetten zijn prestatiebrevetten, welke gekoppeld zijn aan wedstrijdresultaten. Om je A brevet te behalen, moet je zelfstandig kunnen opstijgen, vliegen, landen en laten zien dat je goed om kunt gaan met de start- en landingsprocedures. Verder moet je goed en veilig kunnen functioneren op het veld.
Uiteraard heeft de club diverse instructeurs en examinatoren. Wanneer je nog geen brevet hebt, zorgen wij voor een instructeur, zodat je snel zelfstandig kunt vliegen. Op de ‘brevetvliegdagen’ mag je je vliegvaardigheid tonen en, na geslaagd te zijn, een rondje geven in het clubhuis! Ieder model dient gekeurd te worden, voordat ermee gevlogen wordt. Hiervoor zijn binnen de club een aantal keurmeesters aanwezig die het model keuren volgens de KNVvL richtlijnen.